På NCC har vi ett utbyte med Volvo Lastvagnar där vi bland annat diskuterar kring effektivitet och kunskapshantering. Genom att titta över branschgränser kan vi både se och lära oss mycket. Vid en träff i veckan visade Volvo LV hur deras kunskapshantering utvecklats under ett antal år – spontant konstaterar jag att byggbranschen ligger lååångt efter, väldigt långt efter. De ser helt andra möjligheter och har en helt annan systematik kring hur de hanterar detta.

Vi definierar en produkt, producerar och levererar i en bransch som ofta är väldigt lokal och där lärandet också stannar på den nivån, även i stora företag. Här har Volvo verkligen lyckats; om kunden rapporterar en brist samlas detta in och tas även upp i ledningen. ”Vad har vi gjort för att detta inte ska upprepas? Hur beskriver, dokumenterar och styr vi våra processer utifrån det?” Det finns en stolthet i att aldrig upprepa ett fel. Wow - tänk om vi kunde komma dit?! Vi rättar till en felaktighet i produktionen och sedan är det fixat … Kvalitetsaspekten, ständiga förbättringar, lärandet; vi ligger långt efter men har samtidigt, lindrigt sagt, en väldig potential.

Vi kan också vara mer kundorienterade med ett helhetsperspektiv samt en uppmärksamhet från ledningen att identifierade fel i grunden är något bra, bara vi har ett system för att se till att de aldrig upprepas. Hela Volvo LVs organisation är fokuserad på detta. Korsbefruktningen mellan branscher gör att vi lär och förstår nya saker, vi kan inte kopiera men fundera över hur de tänker och sedan anpassa tankarna till en byggprocess. Oavsett så är det både en inspiration till att arbeta vidare och en ögonöppnare för stora möjligheter.

Plötsligt så händer det … Jag träffade en platschef på ett bygge i den tidiga morgontimman och vi kom (som av en händelse) att prata om Lean. Efter en stund konstaterar han: ”Det kommer att blåsa över, ingen kommer att orka hålla på!”

Se där, en verklig utmaning en vanlig tisdagsmorgon! Jag var ju tvungen att fråga vad det var han inte kommer att orka med. ”Orkar du inte engagera dig kring ett gemensamt mål? Att arbeta med ständiga förbättringar i det dagliga arbetet? Att ha en öppen dialog med såväl beställare som leverantörer? Eller är det så att du inte orkar att lära eller lära ut? Orkar du inte ha en bra dag på jobbet?” Jo, de sakerna kunde han förstås orka med. ”Men det är en del av mitt jobb.” ”Orkar du inte det?” Jo, det gjorde han förstås.

Slutsats? Lean är en del av vår vardag. En bra start på en vanlig tisdag.

Jag var i förra veckan på en intressant kurs i Göteborg som handlade om att även få humankapitlet som finns i systemet att bete sig på ”rätt” sätt i ett företags Lean-strategi. Det har mycket att göra med feedback och coachning; vi kan driva på hur mycket vi vill men det hjälper inte om beteendet inte följer. Det gäller att linjera en målsättning och målnedbrytning med hänsyn till människan, något som passar bra in på tankarna kring arbetsmiljö och stress som vi fokuserar på inom Lean Forum Bygg.

Tyvärr finns det en rädsla kvar kring detta, vi måste ha tydliga ramar både kring vad vi ska göra och vad vi inte ska göra – får vi till en samklang har vi bra förutsättningar för att lyckas. Under kursen var det spännande att se en person med tydlig inriktning mot och kunskap om HR diskutera tillsammans med experter på Lean-metodik; hur de möttes, vad som finns gemensamt och vad – om något – som bör läggas till. Eller är det rent av två sidor av samma mynt? Allt handlar egentligen om att följa ramarna inom Lean, men det var väldigt nyttigt att få dessa pusselbitar på plats.

Tid för förändring – Stockholm Skyline! I morse var jag på väg till ett tidigt morgonmöte på stan då det slog det mig hur många förändringar som faktiskt sker inne i Stockholms city.

Jag åker buss från Nacka/Värmdö in mot Slussen för att sedan gå upp på Slussentorget och ta en innerstadsbuss bort mot Strandvägen. Bara att landa på Slussen idag är mäktigt i sig, stadsbilden har totalt förändrats och jag kan se framför mig att det här kommer att bli en fantastisk ny mötesplats i Stockholm. Stockholm är så vackert, det kan jag inte sticka under stolen med. Vi är mitt i september, luften är frisk och hög, solen skiner som om det vore högsommar – kombinationen är underbar.

Då slår det mig när jag väntar på bussen att Stockholms skyline är fylld av byggkranar vart jag än vänder mig. Från Djurgårdsbron är det tydligt hur mycket som byggs i Stockholm. Att vi har högtryck inom samhällsbyggnadsbranschen har väl inte gått någon förbi och det märker vi även på den utmanande rekryteringsprocess som vi alla befinner oss i.

Jag läste en artikel där Mia Dahlström, HR-chef på Peab Sverige, påtalar just detta och hur de försöker nå mångfald genom att aktivt försöka rekrytera fler kvinnor. Visst gör jämlikhet skillnad i gruppdynamiken, men den behöver vi naturligtvis få till på alla nivåer i byggsektorn. Arconas nya ledningsgrupp med ledning av Jeanette Saveros har ökat den kvinnliga representationen till 40 procent kvinnor i ledningsgruppen. Kvinnor rekryteras utifrån kompetens, och det finns många vassa kvinnor i vår bransch. Förändringens tid är här – klart du hänger med!

Jag var på en workshop hos Arcona kring deras bygglogistiklösning. På plats var också de flesta stora byggentreprenörer liksom forskare från Linköping och KTH. Johan Danielsson och hans team från Arcona delade öppenhjärtligt med sig av sina erfarenheter vilket gjorde de följande diskussionerna så otroligt intressanta. När någon verkligen öppnar upp och delar med sig av både med- och motgångar så ger det förutsättningar för en fatastisk ”utbytesplattform”. Frågorna haglade men Johan och hans team svarade på allt, trots att många på plats också är deras konkurrenter.

Att som första företag ut i detta nätverk sätta nivån av öppenhet på den nivå som de gjorde hedrar verkligen Arcona och bådar gott för kommande nätverksträffar. Det viktiga för en sådan plattform – i det här fallet runt bygglogistik – är att etablera ett gemensamt språk; alltför ofta saknar vi gemensam terminologi eller handlingssätt, det blir svårt att jämföra och/eller dela med sig.

Lean Forum Bygg är också en plattform där vi etablerar en samsyn, vilket är en förutsättning för erfarenhetsutbyte och utveckling. I Lean ingår att dela med sig och lära andra som en viktig beståndsdel. För Lean Forum Bygg är öppenheten en naturlig del av verksamheten, men jag glädjer mig verkligen över att Arcona även i nätverket kring bygglogistik valt en motsvarande öppenhet. Genom att dela med oss utvecklar vi en gemensam styrka!

Veidekke utsågs till Årets Lean-byggare 2015 för vårt involverande arbetssätt. För att bli ännu bättre beslutade vi i januari 2016 att sex involverande nyckelaktiviteter är obligatoriska för alla projekt. Nyckelaktiviteterna är involveringsstartmöte, ICE-möte, involveringsmöte, involverande planering, involverande planering och erfarenhetsåterföring.

Med detta nästa steg drar vi nytta av vad vi kallar ”den kollektiva intelligensen” genom att jobba med alla leverantörer, underleverantörer, kunder och andra aktörer i samhället i stort. Vi lever i en komplex verklighet där det är omöjligt för en individ att ha kontroll på allt – ensam är inte stark! Vi måste hjälpas åt för att se och förstå hur vi bäst agerar utifrån den information vi har omkring oss.

Ett involverande arbetssätt skapar förutsättningar för en kollektivt intelligent organisation där hela kunskapspotentialen utnyttjas. Tillsammans kan vi förflytta berg!

Jag måste erkänna att jag känner mig både hedrad och glad över att ha blivit nominerad till Årets Kraftkvinna! Det är ett pris som är instiftat av föreningen Kraftkvinnorna för att lyfta kompetenta kvinnor i energibranschen och samtidigt motverka bilden av att det är brist på erfarna kvinnor i branschen. Jag ser verkligen fram emot den 25 oktober då vinnaren avslöjas vid ett arrangemang i Stockholm.

Här på E.ON har vi nu startat upp vår pilotgrupp inom arbetet med Produktionslyftet, det är nu det spännande arbetet börjar! Det ska bli intressant när de nu kliver in i matchen om de kommer fram till samma utmaningar som vi identifierat i styrgruppen; förhoppningsvis är det så, men helt säker kan man inte vara.

Inom Lean Forum Bygg har vi också mycket att se fram emot, bland annat den uppdatering av boken ”Utmana dina processer” som vi håller på att jobba med. Boken släpps i höst och själv har jag arbetat med ett avsnitt där vi på ett enkelt sätt försöker förklara hur värderingar, principer, arbetssätt och resultat hänger ihop. Tricket är att få alla engagerade. Lean går i mångt och mycket ut på att alla är med och engagerade vilket, för att knyta an till inledningen, inte ”bara” gäller kvinnor och män utan omfattar alla kategorier, på alla håll, på alla ledder – idag väldigt viktigt på många sätt.

Hur många kan vissla på din arbetsplats? Som i en seriesteckning för längesen då en grabb berättar att han har lärt sin hund att vissla och när ingen hör hunden vissla försvarar han sig med att ”jag sa att jag hade lärt honom – inte att han hade lärt sig” …

Ut- och inlärning är inte samma sak. En betydande del av ett utvecklings- eller förändringsarbete innebär alltid någon form av kunskapsöverföring. Att behärska ett ämnesområde eller att ha förmågan att utföra en uppgift på ett korrekt sätt värderas ofta högt i yrkeslivet, men förmågan att överföra detta till andra är – enligt mig – en lika viktig kompetens som vi kanske inte alltid uppmärksammar och premierar. Inom vårt gemensamma intresseområde Lean har jag sett att de mest framgångsrika företagen är skickliga på just detta med att kartlägga och aktivt förädla alla medarbetares kompetens.

Att göra skillnad på individers förmåga att ”själv kunna göra” och kunna utbilda/träna andra är ett strukturerat angreppssätt för att kontrollera hur företagets utveckling av interna resurser ska ske. Ett etablerat standardiserat arbetssätt och aktiva utvecklingsplaner för varje medarbetare hjälper också till, men vänligen uppmärksamma att inlärning är högst individuellt. En detaljerad skriven instruktion fungerar för några, andra lär sig bäst genom att titta på ett videoklipp och en del måste själv aktivt få utföra ett arbetsmoment för att lära sig genom att aktivera muskelminnet.

Inom Lean Forum Bygg pågår uppdateringen av boken ”Utmana dina processer” och där går resonemangen på samma sätt som ovan: För ett lyckat införande måste företagsledningen verkligen ha förstått varför detta är viktigt och vad det är de vill åstadkomma. Hur låter det på din arbetsplats, hör du medarbetarna vissla?

I en stor stad som Malmö, där jag jobbar, är försäljning av fastigheter en ofta återkommande aktivitet med väldigt många parter inblandade. Som lantmätare har jag naturligtvis tillgång till en stor mängd stödfunktioner, från jurister till ekonomer, vilket gör varje försäljning till en ganska stor apparat. Från idé till avslutad försäljning är det ett avancerat flöde, där stödfunktionerna ibland kan uppfattas som en begränsande faktor; vi måste vänta på juristernas beslut, ekonomernas beräkningar etcetera.

Det är nog inte många som tänker på ett flöde vid en fastighetsförsäljning, men det skulle vara väldigt nyttigt om vi kunde visualisera och åskådliggöra processen. Ofta vill byggherren tillträda typ imorgon och har ganska liten förståelse för denna process; vi måste invänta värderingen, det kommer till en förhandling med våra avtalsjurister, ett avtal ska sedan upp i kommunstyrelsen för beslut och så vidare – om vi kunde visualisera detta skulle kunden lättare förstå att om diskussionerna påbörjas i maj så kommer processen att löpa ända till september …

Förra veckan deltog jag i mitt första styrelsemöte för Lean Forum Bygg, ett imponerande välstrukturerat telefonmöte under ledning av ordförande Christel. Hon inspirerar verkligen, vilket jag tar med mig i mina egna föreningsuppdrag. Hela styrelsen utstrålar för övrigt positivism och engagemang och jag ser verkligen fram emot det kommande arbetet!

London och Lean, det inte bara låter bra tillsammans, de passar bra ihop på fler sätt. Det slog mig när jag var i London och deltog vid en föreläsning med en stadsplanerare som berättade hur de tänkt när de genomförde dels sommar-OS 2012, dels hur de tänker nu med nya Crossrail. Allt handlar om att bygga samma kommunikationerna.

London är ”the city of villages”, det vill säga flera ”småbyar” och stadsdelar som är sammanknutna till en stor stad. Under OS ville de öppna upp mellan alla delar och passade på att anlägga gångstråk och broar, öppna upp flödet av människor och trafik för att allt skulle fungera så effektivt som möjligt. Det är här som Lean kommer in, de arbetar och planerar hela tiden med flödeseffektivitet i tankarna. Samma sak gäller för Crossrail, den nya järnvägslinjen som skär tvärs igenom – och under – Londons stadskärna. Grundtanken är en än mer flödeseffektiv förflyttning av människor vilket ger kostnadsfördelar och ett produktivare sammahälle.

Det var verkligen inspirerande att höra hur fokuserade de är på flödeseffektivitet och att de verkligen realiserar sina tankar i praktiken. I Stockholm eller Sverige har vi inte nått fram till deras utpräglade flödestänk – här finns mycket att lära av London!