Struktur och kultur

Publicerat den 20 december 2018

Lean och Lean Construction har som vi alla vet egentligen två sidor. Det handlar dels om struktur, dels om kultur. Vi är ganska duktiga på att öva och träna runt strukturen; arbetssätt, daglig styrning, förbättringsprojekt, Kaizen Events med mer – allt är metoder och strukturer som vi lär människor att använda och växa med i arbetet de befinner sig i.

Sedan har vi människorna i sig och ledningskulturen; får vi dem att växa i kulturen, arbetar vi med den ”mjuka strukturen” för att bygga den bästa kulturen? Jag tror faktiskt inte att vi gör det i någon större grad och då kommer naturligtvis frågan: Beror detta på att det är svårare att jobba med kulturen och mjuka värden, eller beror det på att vi är sämre på att träna på det? Själv tror jag att det finns ett stort behov av att träna. När blir ”medarbetarskap” lika etablerat som ”just-in-time”?

Det vore både nyttigt och bra om vi kunde lyfta det faktum att Lean inte bara styrs av metoder utan även av människornas behov, värderingar och funderingar. Boken ”Respekten för människan” av Robert Kusén och Arne Ljung har vi tidigare tagit upp inom Lean Forum Bygg och vi har även haft Robert och Arne som föreläsare vid ett årsmöte för flera år sedan. Den boken tycker Lean Forum Bygg är en bra ingång till ämnet. Allt fler människor och ledare, både i små och stora företag, börjar på allvar ta till sig detta och det beror inte på att de plötsligt blivit mer godhjärtade. De har insett att detta är nyckeln till verklig framgång.

Helena Lidelöw
Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Med Lean Construction som bas

Vi har en utmaning med vårt bostadsbyggande i Sverige. Ifjol byggdes det 51 500 bostäder, medan det för att fylla behovet behövs 80 000 bostäder per år. Denna ”backlogg” har vi nu byggt på under flera år vilket innebär ett stadigt ökande underskott. Samtidigt ser vi en nedgång i bostadsrättsmarknaden; i Stockholm har den stannat av.

Allt detta skapar en situation där vi behöver bygga snabbt, billigt och tillgängligt för alla typer av människor, vi måste skapa boende för många. Det kopplar tydligt till Lean där alla aspekter täcks in av Lean Construction – helt enkelt en rimlig och applicerbar metod för att långsiktigt lösa problemet.

I det sammanhanget känns det bra att konstatera att vi idag har flera kollegor i branschen som arbetar med Lean Construction som bas. Det vittnar om att vi börjar få en etablerad kultur kring detta i Sverige och det gäller inte bara husbyggandet, även om det är tydligast där. Det här tror jag är lösningen för landets boendeproblem – och det visar samtidigt att Lean Forum Byggs arbete är lika viktigt som aktuellt.

Det strategiska innovationsprogrammet Smart Built Environment är en satsning som ska kombinera digitalisering och industriellt byggande. Det bästa med satsningen är dess långsiktighet, det här är något som ska byggas upp under ett decennium – vilket är precis vad som behövs för att parallellt arbeta med frågorna inom Lean Construction.

Det känns viktigt och bra att Sverige har valt denna väg och det tar sig redan utryck i projekt som VALLACoach och Uppkopplad byggplats, där vi på allvar diskuterar integrationen mellan olika arbetsområden, mellan process och teknik liksom mellan människor och processer. Nu ska vi se hela systemet istället för den enskilda byggprocessen!

Helena Lidelöw
Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Cool teknik bygger inte effektiva företag

Per Öberg, Head of digitalization and VDC på NCC, styrelseledamot i Lean Forum Bygg.

Kännetecknande för Lean-arbetet är att vi försöker väldigt mycket, söker nya vägar och lösningar och är öppna för nya sätt att tänka. På gott och ont. Jag fick en bra kommentar kring detta från en person som jobbar inom den tillverkande industrin. Han konstaterade att på i stort sett alla företag som betraktas som effektiva – lönsamma, produktionstekniskt duktiga, innovativa – finns det alltid ganska basic planeringstavlor med lappar och anteckningar. Strukturen må variera, men det gemensamma är att de är till för att bryta vallar och göra det enkelt för alla att förstå.

”De effektivaste arbetsplatserna är inte de med den coolaste tekniken, utan de som får det att fungera med enkla medel.” En klok observation som jag helt håller med om. Inom byggindustrin talar vi mycket om ny teknik med paddor och robotar och annat, men den stora effekten kommer nog genom enklare medel. Min kollega från industrin besökte en av våra arbetsplatser där vi arbetar med enkla former av visualisering och menade att även byggindustrin är på väg åt det hållet. Vi var överens om att det nog är där som den stora hävstångseffekten ligger.

2017 har varit ett bra år för Lean Forum Bygg där vi ”satt” vår verksamhet på ett stabilt sätt. Vår senaste bok säljer bra, den nya hemsidan rullar på, vi har starka partnerföretag och ordningen med rullande schema för föreningens ordförande fungerar väldigt bra. Det är positivt också ur den bemärkelsen att det är nyskapande och innovatiovt, förutom att det som sagt fungerar effektivt. Dessutom har vi lanserat vårt studentpris, Årets Lean-byggarstudent.

Det känns bra att Lean även sipprar ner till studenterna med bygginriktning. Det var extra kul att vinnarnas bidrag dessutom var direkt kopplat till byggverksamheten och inte ”bara” ett projekt – detta kan skalas upp både i det företag där studentarbetet utfördes liksom i hela branschen. Lean handlar ofta om att jobba där du står, men detta rör en bredare branscheffektivisering. Riktigt roligt!

Lean Forum Bygg verkar framförallt nationellt men vår förhoppning är att kunna sprida våra tentakler både inom Norden och internationellt. Utvecklingen går så fort och en trend i branschen – både i Sverige och utomlands – är allt större byggprojekt. Det gör per automatik att små misstag kan ge förödande konsekvenser, men även att minskade slöserier kan ge stora effekter och därmed vara avgörande för vår konkurrenskraft. Vi måste bli bättre på att ta bort slöserier och här finns det mycket att lära internationellt. Vi skulle som branschforum vilja lyssna av, samla in och sprida information för att inspirera till en effektivare svensk byggbransch. En utmanande målsättning för 2018!

Per Öberg
Ordförande december 2017

Ledare: Håll det enkelt

Lean handlar i grunden om processer och värdeskapande flöden. Det låter tjusigt och ganska enkelt att förstå för den som arbetar inom tillverkningsindustrin. Min egen vardag handlar dock mer om administrativa uppgifter och väldigt mycket om kommunikationsflöden. Hur ser dessa flöden ut och hur kan jag mäta för att förbättra dem?

Som en del av en Lean-kurs jag gått ingick tillämpning av flödesanalyser. Bra, nu skulle jag få svar på mina frågor! Första utbildningsblocket handlade om definition av flödesanalys och tillämpning av de skolexempel vi utförde i grupp. Riktigt kul och inte särskilt svårt, men när jag sedan satt på kammaren med hemuppgiften var det inte längre lika solklart … Vår uppgift var att välja ut en process inom den egna organisationen och göra en kartläggning. Vi fick bara ägna 4 timmar åt uppgiften så det gällde att avgränsa sig rejält och att välja något enkelt.

Jag kom att tänka på ett nytt digitalt flöde som vi införde för ett år sedan, ett flöde för våra formella projektbeställningar från affärschef, via ekonomiavdelning och till projektchef. En godkänd projektbeställning resulterar i ett så kallat projektrum som projektteamet har för sin visuella interna projektstyrning och dokumenthantering. Tack vare att flödet är digitaliserat och byggt på versionshantering var det enkelt för mig att gå tillbaka till respektive beställning och se hur länge varje fil låg vid varje flödesaktör. Jag valde de 13 senaste uppstartade projekten och baserade data på dess medelvärden. Största utmaningen var att definiera kunden i processen; hela flödet ska nämligen utgå från kunden och i min valda process kom jag fram till att det är projektteamet som är mottagare av leveransen.

Med enkla medel – blyertspenna och papper – ritade jag upp flödet och förde in all data. Resultatet var häpnadsväckande, våra projektbeställningar hade en flödeseffektivitet på 0,03 procent! Här finns utrymme för potential, tänkte jag. Tack vare visualiseringen av vårt flöde så framgick det ganska tydligt var vi har våra flaskhalsar, men det som blir extra tydligt är att vi arbetar efter ett tryckande flöde – och det är inte Lean. Nästa steg i uppgiften blir att berörda medarbetare ska samlas för att gemensamt ta fram ett dragande flöde med förhoppningsvis en högre effektivitet som resultat.

Lärdomarna från denna uppgift är att visualisering definitivt ökar förståelsen och synliggör problem. Jag har också lärt mig den stora skillnaden på ett tryckande och dragande flöde och betydelsen av att hålla det enkelt – med papper och penna kommer du långt! Att redovisa schemat som blyertsteckning blev väldigt uppskattat bland de övriga kursdeltagarna, det blev ”verkligt” på något sätt som någon uttryckte det. Hade jag ägnat två timmar till på att rita schemat i Visio eller någon annan programvara hade de inte tillfört något som helst mervärde till själva uppgiften. Sensmoral: Håll det enkelt.

Christel Isaksson · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Lean – en ständig strävan

christel_isakssonJag möter en hel del människor som vill diskutera Lean med mig och ofta så utrycker de sig som ”vi är Lean på vårt företag” eller ”vi arbetar Lean och har tagit fram ett företagsanpassat arbetssätt – nu är det klart, vi har hittat ett facit för oss”. Det är ju bra, tänker jag, jättebra att vi är så många som förstår effekten av Lean, samtidigt som jag tänker att den dagen jag säger att jag ÄR Lean så har jag liksom tappat poängen. Lean är en ständig resa, en resa med ständiga förbättringar som delmål och konstant utveckling som dess syfte. Jag brukar säga att vi på Arcona, där jag arbetar som Leanledare, strävar mot Lean och det är skillnad. Lean är en ständig strävan mot förbättring och vi ska alltid bli bättre!

Det här vill vi på Lean Forum Bygg även uppmärksamma genom att lyfta våra vinnare av utmärkelsen Årets Lean-byggare genom åren. Vad har hänt sedan företaget tog emot sitt pris? Du kommer att kunna läsa om deras Lean-resor i nyhetsbrevet framöver och även på vår hemsida. Först ut är vår första pristagare 2010, Lindbäcks Bygg, som påbörjade sin Lean-resa 2009 och fortfarande hittar nya förbättringsområden.

Vi kommer även att lyfta våra partnerföretag på vår nya hemsida som lanseras senare i höst. Hemsidan får ett helt annat uttryck som ligger mer i tiden och med en enklare navigering, men också där du kan hämta nyttig information som kan vara till hjälp i ditt Lean-arbete. Våra partnerföretag kommer att få möjlighet att dela med sig av sina Lean-arbeten, erfarenheter och sina respektive kommande evenemang som vi alla kan ta del av – det ska bli spännande att få en samlad bild av allt Lean-arbete som pågår ute i verkligheten och där alla entusiastiska Lean-själar gärna får smitta av sig till varandra. Tillsammans kommer vi att förbättra hela byggbranschen!

Vi kommer att förbättra byggbranschen i både stort som smått och det ser vi på de kandidater vi får in till Årets Lean-byggare som representerar både leverantörssidan och beställarsidan. Du ska veta att det kan vara de små Lean-stegen som gör skillnad på just ditt företag och som kan förbättra byggbranschen som helhet. Vi i styrelsen möts av flera organisationer som menar att de inte kommit så långt i sitt Lean-arbete och de inte riktigt är klara än och därför avstår från att kandidera. Som jag skrev tidigare så blir vi aldrig klara med Lean-arbetet. Det kan vara en liten leverantör som inom sin egen organisation kanske inte arbetar enligt Lean-metodiken, men som bidrar till att vi andra inom branschen arbetar mer Lean, som vinner nästa års utmärkelse – vad vet jag? På vår hemsida kan du kandidera och kommer då att få ett formulär för att fylla i din ansökan. Detta ska vara oss tillhanda senast 2016-12-01. I januari kommer styrelsen att nominera tre kandidater till juryn och vinnaren koras på Byggalan på Cirkus i Stockholm den 27 mars med pompa och ståt. Tveka inte att skicka in ditt företag, tjänst eller produkt som borgar för Lean inom branschen!

Förutom vårt ständigt pågående arbete med olika seminarier runtom i landet som vi samordnar med våra partner eller andra företag, så är vi i slutspurten med att få klart en reviderad upplaga av boken ”Utmana dina Processer”. Vi har kommit så långt att vi nu skickar ett utkast till ursprungsförfattarna på remiss och även bildhanteringen av boken kommer att ta fart. Vi är mycket stolta över vårt utkast och kan konstatera att boken blir än mer anpassad till byggsektorn och lyfter även den utveckling inom flera områden som skett de senaste åren, vilka påverkar våra arbetssätt. Syftet med boken är att enkelt beskriva hur vi kan arbeta mer Lean inom sektorn och väcka ett intresse till att vilja lära mer. Boken är planerad att lanseras senare i höst, vilket jag kommer att återkomma till. Så häng med på vår intressanta, spännande, utmanade och lärorika resa, en Lean-resa som aldrig tar slut!

Christel Isaksson · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Kvalitetsledning enligt ISO 9001 – ringer det några Lean-klockor?

christel_isakssonAtt sätta fingret på vad som är Lean och hur det främjar arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet i byggsektorn verkar det råda delade meningar kring – kanske rent av vissa missförstånd. Ett missförstånd, eller snarare okunskap kring Lean-filosofin och dess metoder, har visat sig vara att det finns de som tror att Lean innebär att arbeta snabbare, vilket i sin tur skulle innebära risker ur arbetsmiljösynpunkt. Skulle vi hasta igenom vårt arbete, oavsett vad vi arbetar med, så håller nog alla med om att det ökar riskerna för såväl ett dåligt utfört arbete och ökade risker gällande vår arbetsmiljö, både den fysiska och den psykosociala. Att arbeta Lean innebär att vi strävar mot att arbeta SMARTARE! Det är något helt annat. Att arbeta smartare leder till effektivare processer, noga planerade arbetsflöden, eliminerade slöserier, löpande riskhanteringar – allt detta för att säkerställa en leverans till rätt kvalitet med en nöjd kund i fokus.

Det får mig att tänka på den reflektion jag gjorde i våras när jag gick en grundläggande kurs i ISO 9001:2015 på SIS (Swedish Standards Institute). Som en del av mitt uppdrag som Lean-ledare på Arcona så utreder jag vad en eventuell ISO-certifiering skulle innebära för företaget, förstå vårt nuläge och önskade läge. Det visade sig att vi är väldigt nära vårt önskade läge tack vare Lean-arbetet! Det vi fick lära oss var de principer som ligger till grund för kvalitetsledning, som enligt definition i ISO 9000 är kundfokus, ledarskap, medarbetarnas engagemang, processinriktning, förbättring, faktabaserade beslut och relationshantering. Ringer det några Lean-klockor? Jo, visst gör det det! Enligt de principer som gäller för kvalitetsledning så kan jag konstatera att ISO 9001 går hand i hand med definitionen av Lean.

För övrigt så hänvisar de i ISO 9001:2015 till PDCA (Plan, Do, Check, Act) gällande metodiken för förbättringsarbete. Även här går kvalitet och Lean hand i hand. Det Lean ytterligare kan bidra med i ett kvalitetssäkrat arbete är ett antal metodiker, det vill säga HUR vi kan involvera, visualisera och effektivisera processer. I styrelsen har vi beslutat att tema för det kommande året är Lean och arbetsmiljö, där vi hoppas kunna lyfta fram goda exempel på hur Lean-arbete ger oss säkrare arbetsplatser och en möjlighet att bjuda in till diskussioner.  Vi tänker oss att detta tema är högaktuellt för alla parter inom byggsektorn idag med det gemensamma målet noll arbetsplatsolyckor. Vi sitter mitt i planeringsfasen av årets kommande evenemang – kom gärna med förslag på goda exempel, vi ordnar gärna ett evenemang i din närhet!

Christel Isaksson · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Allting startar med SUNN

Kajsa Simu

Att tänka stort i det lilla sammanhanget och att i helheten fortfarande se detaljerna är svårt. Mycket svårt till och med, men samtidigt också mycket viktigt. Ett ord från en förändringskurs från förr dyker upp: SUNN, det vill säga Skit-Under-Naglarna-Nivån (tack Bo Ahrenfelt). Det är här allt förändrings- och förbättringsarbete börjar.

Allt hänger ihop; det börjar i det småskaliga som samtidigt ska följa den övergripande strategin för att styra mot det långsiktiga målet. Ju längre ut i verksamheten desto viktigare är detta. Det finns en intressant koppling till de företag och organisationer som sökt till Årets Lean-byggare; det gäller sällan hela organisationen utan snarare en avdelning eller liknande som representerar de första tecknen på att de börjat arbeta i en given riktning. Detta är viktigt att uppmärksamma även om vi inte ska nöja oss med ”stjärnskotten” utan i nästa steg se till en större struktur och strategi som omfattar hela organisationen – och i förlängningen hela byggprocesskedjan. Det betyder också att vi i Lean Forum Bygg behöver och vill få in aktörer tidigt i kedjan, från byggherresidan, det vill säga dem vi bygger åt.

Det pågår stora infrastruktursatsningar i våra storstäder, liksom en gigantisk stadsflytt här uppe i norr, och vi står inför en enorm bostadsbyggnadsutmaning. Vi behöver se en strategi för en hel sektor där det inte handlar om att bli effektivare för att bli färre, utan för att vara bäst som lag och gemensamt kunna leverera mer och bättre. Vi kommer inte att klara av att rekrytera för att kunna bygga i den omfattning som krävs, vår utmaning består i att förändra arbetssättet. När vi möter utmaningen med Lean så ser vi hur även trivsel, hälsa och säkerhet påverkas positivt. Vi måste gemensamt anta utmaningen för att tillsammans, med samma resurser, arbeta både säkrare, smartare och effektivare.

Kajsa Simu · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Mycket vill ha mer

Kajsa Simu

Det är många saker på gång inom Lean Forum Bygg och vi fortsätter arbetet för att hitta sätt att levererar till våra ”kunder”, det vill säga våra medlemmar och partnerföretag. Vi har så mycket tankar och idéer kring partnerföretagen och medlemmarna om fördjupad samverkan att vi själva nästan känns otillräckliga. Vi arbetar alla ideellt och även om vi kompetensmässigt har en fantastisk styrelse så blir det emellanåt tidsmässigt svårt. Å andra sidan är det kanske så det ska vara; vi är en ideell förening som ska drivas av engagemang och intresse, men det gäller att hitta balansen så att inte ambition och engagemang dränker den dagliga driften … Det saknas inte idéer men det är den där lilla detaljen med ett heltidsjobb vid sidan av.

Engagemanget hos partnerföretag och medlemmar saknas inte heller och vi vill gärna att ni har möjligheten till utökad samverkan i åtanke, möjligheten att göra fler aktiviteter tillsammans. Hittar vi vägar via engagemanget att förvekliga idéer och stödja arbetet så är det mer än välkommet, precis som exempelvis Cramo och Lean Concepts tagit initiativ till. Kan vi förflytta mer av verksamheten till olika konstellationer av medlemmar och företag – en förflyttning som redan påbörjats – så skapar vi samtidigt en än starkare förening med ännu större förmåga att göra avtryck.

Apropå det sistnämnda mötte jag Lean Forums ordförande Lena Lundh på World Quality Day i Göteborg som inledde med kommentaren ”vad kul att det händer så mycket hos er!” En verkligt kul och positiv kommentar! Det händer således trots allt en del, men som alltid: Mycket vill ha mer. För Lean Forum Bygg gäller nu nästa steg i arbetet med Årets Lean-byggare, där vi fått in ett antal riktigt bra nomineringar. Ansökningstiden har gått ut, men är det någon som missat kan ni ändå skicka in en ansökan via hemsidan – har ni tur kommer ni med ändå …

Till sist vill jag meddela att resebloggen som jag skrev under min vistelse i Japan i slutet av maj i år har återuppväckts. Från och med vecka 47 kommer jag att lägga upp reflektioner från min andra utbildningsvecka i Lean; första veckan handlade som några av er kanske minns om produktionssystemet, nu är det ledarskapsförmågan som ligger i fokus. Följ gärna Japan-bloggen via Lean Forum Byggs hemsida!

Kajsa Simu · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Vem vill du ska glädjas?

Kajsa Simu

Vi hann precis genomföra valet av den nya styrelsen innan sommaren kom springande. Nu är vi tillbaka efter att ha vilat och samlat energi på olika sätt och det är dags för oss i styrelsen att börja jobba. Vi har en fantastiskt spännande höst att se fram emot, där förstås det kommande boksläppet av Lean Forum Byggs upplaga av ”Detta är Lean” är den första stora hållpunkten. Jag hoppas att få träffa så många som möjligt av såväl skribenter, medlemmar och partnerföretag på releasepartyt i Stockholm den 9 oktober. Anmäl dig redan idag innan kalendern blir alltför fylld!

En annan utmaning som vi har framför oss, och där jag hoppas få hjälp av både läsare som andra aktörer inom och utanför Lean Forum Byggs nätverk, är att få igång nomineringarna till Årets Lean-byggare. Mars 2016 och prisutdelningen kan i dagsläget tyckas ligga långt bort, men tiden går fort. Rätt som det är står både vårdagjämning och prisutdelning för dörren och innan dess är det mycket arbete som måste göras. Vem vill du helst ska få uppleva känslan av att bli utsedd till Årets Lean-byggare?

”Det känns otroligt roligt att Veidekke blivit utnämnt till Årets Lean-byggare” sa årets prismottagare Emile Hamon från scenen. ”Måste också säga att nomineringstexten var ’spot on’ och det var redan när vi hörde formuleringar som ’samlokalisering’ och ’involvering av medarbetare’ som jag och mina kollegor runt bordet började byta blickar med varandra.” Året innan var det Marie Nordqvist på Strängbetong i Kungsör som fick glädjas: ”Det är fantastisk roligt för alla som varit delaktiga, vilken otrolig uppmärksamhet vi fått. Det här innebär en sådan inspiration för alla i Kungsör att jobba vidare!” Nu är det dags att låta fler uppleva den känslan. Nominera dem du önskar ska få känna så – kanske rent av din egen organisation?

Som jag även skrivit i Lean Forum Byggs styrelselogg så trycker vi gärna på Lean som en verksamhetsstrategi som inkluderar och engagerar ledningen för företagen, inte bara projekten som hittills legat i fokus för våra metoder och tankar. Framtagandet och releasen av ”Detta är Lean” är egentligen bara startskottet för ett samarbete med IFL och Handelshögskolan i Stockholm, ett avstamp för en ny period eller era mot bredare och djupare förståelse för Lean i hela byggsektorn. Självklart fortsätter vi parallellt med våra redan etablerade aktiviteter som partnerdagar och frukostseminarier. Vi planerar som bäst för höstens frukostmöten, bland annat ett besök hos Ytterbygg i Göteborg. Vi vill få in fler förslag på värdföretag att arrangera frukostseminarier hos, gärna på intressanta orter med intressanta människor för spännande erfarenhetsutbyten.

Glöm nu inte att anmäla dig till vår kombinerade After Work och bokrelease fredagen den 9 oktober i Stockholm – paneldebatt, föreläsningar och härligt mingel utlovas!

Kajsa Simu · Ordförande Lean Forum Bygg

Ledare: Varför inte bara gå ut i vädret?

Kajsa Simu

Det har varit en intensiv vår sedan årsmötet, där alla verkar räkna ner till sommar och semester – förhoppningsvis sammanfaller de i år … Veckorna inför brukar karaktäriseras av att vi alla vill ha mycket gjort, en intensiv tid med många deadline, ”det måste vara klart före semestern”. Ofta bygger vi upp en form av halvårsavstämning inför semestern, men det är viktigt att komma ihåg att det egentligen är ett avstamp inför starten när vi kommer tillbaka. Som min styrelsekollega Erik Söderlund i Lean Forum Bygg uttryckte det: ”Nästa vecka inser vi kollektivt att vi inte hinner med allt, prioriterar och löser det viktigaste …”

Det gäller även inom Lean Forum Bygg, vi ligger redan i startgroparna inför hösten med översyn av styrelsearbetet och planerna med utgivningen av boken ”Detta är Lean”, kanske mindre för att det måste vara klart innan semestern och mer för att det innebär en flygande start för höstens arbete. Och det är nog vad det handlar om: När vi väl prioriterat klart och bockat av det viktigaste så ser det betydligt ljusare ut inför det kommande arbetet – och vi kan njuta av ledigheten.

För övrigt läste jag i tidningen och såg även på nyheterna att svenskar utmärker sig genom att söka ro, tröst och mental styrka i naturen. En kvinnlig forskare från mellanöstern – och därmed från en helt annan kultur – hade endast besökt typ publika parker under sin uppväxt och kände sig ganska obekväm med allt spring i naturen med picnic och aktiviteter när hon flyttade hit. I sin forskning menade hon att det inte bara rör sig om att vi har mörkt under en stor del av året, utan att vi verkligen uppskattar naturen. Det känns bra att ha forskningens stöd på den punkten.

Jag har en bekant vars barn – idag en ung man på 25 år – brukade fråga om han fick ”gå ut i vädret” för att leka. Det var att ”gå ut” som lockade, inte en speciell plats eller väderlek. Kanske är det så att det är i ”utelivet” vi hämtar energi? Jag ska inte önska er en vacker sommar med sol och bad; vem vet, det kanske blir regn? Däremot önskar jag att ni både ska kunna, vilja och våga släppa taget om tankarna under några veckor och verkligen ladda batterierna. Oavsett om det är i fjällen, till skogs, på badstranden eller under ett regnskydd.

Kajsa Simu · Ordförande Lean Forum Bygg