Vinnare 2021: JM Logistik

Året var 2021, pandemin tillät oss att träffas igen och JM Logistik visade hur industriellt logistiktänk kunde ge förutsättningar för ökad flödeseffektiviteten i projekten.
”Vinnaren sticker bland annat ut för att de har tagit inspiration från andra branscher”, konstaterade dåvarande juryordförande Hans Reich till Byggindustrin efter prisutdelningen i Årets Lean-byggare.
Nu har tre år gått och bostadsbyggandet står i kris. Hur har ett företag som JM kunnat arbeta vidare med JM Logistik, och vad väntar organisationen framöver? Under februari 2024 fick vi möjlighet att prata med David Baumann, logistikchef på JM, om hans syn på nutiden och framtiden.
När vi träffades hösten 2021 hade ni kommit en bra bit på vägen. Påminn oss om varför JM valde att fokusera på logistikens påverkan på sin utveckling?
JM som organisation har under de senaste 20 åren arbetat hårt med att skapa förutsättningar för effektiv produktion. När produktionen utvecklas för att bygga med takttider och enligt monteringsanvisningar ställer det stora krav på att ha rätt material på rätt plats i rätt tid, med andra ord en väl fungerande logistik. Därför behövde vi utveckla logistiklösningar som säkerställde att vi kunde fortsätta effektivisera vår produktion och förkorta vår ledtid.

Att ni har inspirerats av andra branscher är många inne på, stämmer det och på vilket sätt genomsyrar det er verksamhet?
Inom JM logistisk har vi byggt upp en struktur från grunden som till stor del utgår från ett Lean-tänk. Vi har satt tydliga mål och arbetat utefter dessa. Till exempel är vi stolta över att vi har lyckats växa med ökad kvalitet. Att följa upp avvikelser är väldigt viktigt för vår utveckling och vi kan se en tydlig förbättring i vår leverans, från avvikelser om 4 500 ppm (antal avvikelser per miljon levererade enheter) för några år sedan, till runt 1 000 ppm idag. I praktiken innebär det att vi är bättre på att leverera rätt material på rätt plats i rätt tid. Det ger en trygghet för produktionen att kunna lita på att rätt förutsättningar finns på plats.
Många blev nyfikna på ert sätt att beskriva utmaningar med låg flödeseffektivitet i projekten. Ni presenterade till exempel siffror som visade att endast en bråkdel av tillgänglig tid och yta på arbetsplatserna nyttjades. Hur har ni arbetat vidare för att öka flödeseffektiviteten?
Som följd av utmanande tider har JM satt tydliga mål om att varje byggstart under 2024 ska planeras för en ledtidsförkortning på 25 procent. Det kräver mycket av både produktionen och logistiken. För att lyckas behöver vi gå från dagens våningstänk till lägenhetstänk i planering och logistik. Något som kan liknas med att gå från en stor batch till enstycksproduktion. Vi behöver fokusera på ökad flödeseffektivitet för att nå målen, arbetare smartare och inte springa snabbare.
Det låter som ett sätt att påverka den egna kostnadsstrukturer, vad förväntar ni er för resultat av arbetet med ledtider?
Detta är det effektivaste sättet att sänka totalkostnaden i projekten och därmed kunna möta marknadens behov. Vi ser också ett förändrat köpbeteende där viljan att låsa in sig i en bostadsaffär flera år i förväg är låg. Kan vi reducera våra ledtider kan vi också ge våra kunder förutsättningar att signera avtal närmare inflytt än tidigare.
Ni betonar själva att ledarskapet har en viktig roll i er framgång. Hur ser ni på arbetet med att involvera medarbetarna i er förändringsresa?
Ledarskapet är centralt, hela vägen från koncernledning till yrkesarbetare och logistikarbetare ute i projekten. Det finns en tydlighet från koncernledningen att ledtidsförkortningen är viktig, och inom JM Logistik arbetar vi mycket med utbildning, träning och standardisering för att klara behoven internt.
Vi pulsar varje dag status från alla projekt upp till mig som logistikchef. Cheferna i min organisation förväntas varje vecka var ute i projekten och följa upp minst en standard. Det tvingar ledare och chefer att engagera sig och beskriva varför vi jobbar som vi gör, och vi ser också att deras ökade närvaro skapar motivation i teamen.

Avslutningsvis, har du några råd till andra aktörer i branschen som vill starta en Lean-resa?
Skapa en tydlig vision kring vad ni vill åstadkomma. Definiera sedan ert nuläge i förhållande till visionen. Säkerställ att medarbetare och ledning involveras och är engagerade. Att göra en Lean-resa kräver uthållighet och långsiktighet.
Vi tackar David och ser med spänning fram emot att följa JM:s fortsatta förbättringsarbete!
Text: Jesper Lundgren
Foto: JM