Vi tog en trip till Bordeaux under semestern, en hamnstad i sydvästra Frankrike med cirka 250.000 invånare. De har en väldigt låg bebyggelse och är geografiskt en mycket utbredd stad. Det som slog mig när jag var där var att jag inte såg några taxibilar. Förklaringen visade sig vara den förträffliga kollektivtrafiken, väl utbyggd och med hög turtäthet. Vi behövde oftast inte vänta mer än fem minuter innan det kom en spårvagn eller buss. Billigt var det också, runt 15 kronor per biljett och de räckte en timme på alla linjer och oberoende på hur långt man åkte.

Det stora resecentrumet vid tågstationen hade både bussar och tre spårvagnsnät. Flyplatsbussarna nåddes också enkelt. Däremot var både spårvagnarna och bussarna ganska små i jämförelse med exempelvis Stockholm, där vi har stora ledbussar som går relativt sällan för att de ska kunna fyllas till max. I Bordeaux hade de ett uppenbart Lean-tänk: Flödeseffektivitet före resurseffektivitet! Hur har de lyckats med detta? Det går säkert att dyka djupt i den frågan för den som vill lära sig något …