
Det är alltid intressant med Lean-filosofin och vad vi kan koppla den till. Själv ser jag en tydlig koppling till idrott, där jag själv har tidigare erfarenhet av att spela handboll på relativt hög nivå (bland annat OS i Los Angeles 1984 – kansliets notering). I lagsporter handlar det alltid om hela lagets effektivitet; det hjälper föga att ha en lysande spelare om inte alla hjälper till. Här gäller delaktighet vilket bygger på såväl respekt som samverkan.
Inom idrotten blir det så tydligt, till exempel om du ska passa en boll: Den ska gå till rätt person, i rätt tid (timing) och rätt placerad – inte i knähöjd – så att den sitter rätt även för mottagaren. Du kan inte bara passa i hyfsad riktning, snabbt och stenhårt och vara nöjd med det även om bollen hamnar utanför sidlinjen. Någon ska ta emot passningen för att använda den i nästa steg för att det gemensamma ”flödet” ska bli så effektivt som möjligt.
Inom idrotten är det väldigt transparent, alla ser vad som händer och i slutänden vem som vinner. Gör vi misstag så syns det och som lag måste vi ta lärdom; var det dålig kvalitet på passningarna så är det passningar vi måste träna. Tyvärr är det inte så i företagsvärlden. Hela organisationen ser sällan förbättringspotentialen varför vi heller inte tränar, åtminstone inte på rätt saker. Slutsatsen är att respekten för mottagaren är avgörande både inom idrott och i företagsvärlden – liksom för oss som medmänniskor generellt. Något att tänka på.