Har precis haft besök av Björn Stenvall från Lean Forum Byggs kansli för ett möte kring Veidekkes bidrag till boken ”Detta är Lean”, där jag med kollegor Joakim Örn och Thomas Gardell reflekterat kring kapitlet med samma namn. Det är en intressant utmaning och mycket av det tänk som går igen i boken stämmer väl överens med det arbetssätt och den kultur som vi har byggt upp på företaget sedan 2004.
En grundläggande del är åtagandet, eller engagemanget, där medarbetarna genom sitt eget ansvar också är företagets kulturbärare. Att förklara hur vi – byggbranschen generellt och Veidekke specifikt – arbetar tror jag är en viktig del av Lean Forum Byggs uppdrag att inspirera kring Lean.
Nu står midsommarfirandet för dörren, där dock vädret verkligen kunde vara mer inspirerande, åtminstone här i Lund … Jag hoppas att ni har bättre väder hos er och att ni får en riktigt Glad Midsommar!
Det känns otroligt roligt att Veidekke blivit utnämnt till Årets Lean-byggare! Måste också tillstå att nomineringstexten var ”spot on” och det var när vi hörde formuleringar som ”samlokalisering” och ”involvering av medarbetare” som jag och mina Veidekke-kollegor runt bordet började byta blickar med varandra. Att sedan få gå upp och hämta priset var lika kul som det var nervöst; med 500 personer i publiken och kändis-konferencier och allt var det inte utan att knäna skakade en smula …
Det här har redan gett oss massor med energi internt, till mig, till mina kollegor, ute i projekten. Samtidigt är det också kul att vi som representerar det mer traditionella byggande uppmärksammas på detta sätt. Vår byggproduktion kan beskrivas som ett 60-tal tillfälliga fabriker, så arbetet har inneburit – och innebär – en enorm utmaning, inte minst rent geografiskt.
Arbetet har i ärlighetens namn gått lite upp och ner och även om vi höjt oss ett snäpp varje år så har det även funnits dalar. Det gör att det idag känns ännu bättre och det ger oss en fantastisk inspiration i det fortsatta arbetet!
Det har varit en hektisk period då vi arbetat mycket med vårt industriella byggsystem, Veidekke MAX, där vi arbetar genom hela värdekedjan med beskrivningar och stort fokus på de olika processdelarna – allt med steg-för-steg-anvisningar. Samtidigt är det fullt ös i produktionen där vi just nu har 240 lägenheter under produktion i detta vårt andra projekt, vilket innebär en stor mängd erfarenhetsåterföring som ska arbetas in i montageanvisningarna för högsta säkerhet och effektivitet.
Hela systemet bygger egentligen på de tre delarna process, organisation och teknisk plattform, där vi för processdelen glädjande nog har blivit nominerade till Årets Lean-byggare 2015! Det handlar hur vi arbetar i VDC (Virtual Design and Construction), en metodik för hantering av virtuella modeller genom projektering och produktion. Det omfattar ett stort mått av organisering med samlokalisering av alla kompetenser för att undvika det klassiska ”stafettloppet” i beslutsprocessen; här ta besluten tillsammans på arbetsmöten. Det omfattar även vad vi kallar ”involvering” – av medarbetare, kunder och leverantörer – en process med mycket visuell styrning, veckomöten och tydliga gemensamma mål; allt för att dra största nytta av den samlade kunskapen.
Som styrelserepresentant i Lean Forum Bygg vet jag dock att de andra nominerade, Hedareds Sand & Betong AB och Nordan AB, också är fantastiskt duktiga, men det gör ändå att jag ser fram emot prisutdelningen för Årets Lean-byggare vid Årets Bygge-gala den 23 mars i Stockholm den lite extra!